hoe start je een eigen kledingmerk

10 Veelgestelde Vragen over je eigen kledinglijn

Heb jij altijd al de droom gehad om je eigen fashion brand op te zetten? Dan is research het eerste waar je mee start om te weten waar je nu eigenlijk aan begint. En goede research begint bij antwoord op prangende vragen! In deze post beantwoorden we 10 Veelgestelde Vragen over je eigen kledinglijn.

1. Hoe begin ik met het opzetten van mijn eigen fashion brand?
Het beginnen van een eigen kledingmerk begint met het ontwikkelen van een concept en het ontwerpen van een collectie! Je concept bestaat uit je merkwaarden, missie, visie, doelgroep en heldere why. Als jij weet waarom je doet wat je doet, dan kun je vanuit je why naar buiten werken en haken mensen aan op de diepere laag. Bekijk hier de video van de TED Talk van Simon Sinek waarin hij dit principe uitlegt. Je collectie ontwerpen kun je zelf doen (hi creative!) of uitbesteden. Zorg dat je producten aansluiten bij je concept en merkwaarden.

2. Hoeveel kapitaal heb ik nodig om mijn eigen kledingmerk op te zetten?
Hier is geen concreet antwoord op te geven omdat het van veel factoren afhankelijk is! Wel hebben we in deze post op onze Instagram wat inzicht gegeven in de mogelijkheden. Je investering is o.a. afhankelijk van de grootte van je collectie, design keuzes, productieland, economische ontwikkelingen en je producent.

Er zijn verschillende manieren om een investering te krijgen zoals met crowdfunding, angel investors of een zakelijke lening. Daarnaast kun je ook met een kleiner budget beginnen met een eerste product (of twee) en eerst je focus leggen op die verkoop! Er zijn meerdere brands succesvol geworden met een kleine collectie en het brengt ook focus aan in je bedrijf: je hebt geen tientallen items te shooten, uit te sturen naar influencers en je kunt je product dagelijks aantrekken of meenemen voor user generated content.

hoe start je een eigen kledingmerk

3. Hoe vind ik de juiste fabrikanten en leveranciers?
Er zijn verschillende manieren om fabrikanten en leveranciers te vinden, zoals sourcen op je grote vriend Google, het bezoeken van beurzen of het benutten van je netwerk! Het is belangrijk om weloverwogen te kiezen en te onderhandelen over prijzen en leveringsvoorwaarden.

4. Hoe ontwerp ik mijn eigen kledingcollectie?
Je kunt zelf ontwerpen, een freelance designer inhuren of gebruik maken van een patroonmaker. Het is belangrijk om te zorgen voor een goede balans tussen creativiteit en wat haalbaar is met jouw budget. De ingewikkelder of unieker jouw product, de groter het prijskaartje ;) Ook kun je in onze Shop onze Sketch Bundle vinden met vooraf gemaakte designs die jij alleen nog naar je eigen hand hoeft te zetten. Heel handy, scheelt je een hoop tijd waarbij de basis al staat!

5. Hoe kan ik mijn fashion brand promoten?
Via Social Media, persberichten (denk aan magazines), beurzen en Pop-up winkels.
Het is belangrijk om een duidelijke branding, tone of voice, marketing strategie en visie te hebben om consistente output te verzorgen voor je doelgroep. Lees hier meer over in onze vorige blog.

6. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn merk opvalt tussen de concurrentie?
Dat doe je o.a. met je Unique Selling Points! Zorg voor argumenten die de koper informeren over de vertegenwoordiging van de prijs, kwaliteit en pasvorm. Denk aan het hanteren van duurzame certificaten of het gebruik van hoogwaardige kwaliteit materialen. Daarnaast helpt een uniek design of een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het is ook belangrijk om te investeren in goede fotografie en presentatie van je producten! Wees consistent voor herkenbaarheid en om betrouwbaar over te komen bij je klanten. Onze Content Kits kunnen je hierbij helpen!

7. Hoe verkoop ik mijn fashion brand?
Dit kun je doen via je eigen webshop (via bijvoorbeeld Shopify of WooCommerce) maar denk ook eens aan online marketplaces zoals Etsy, Faire of Orderchamp, verkoop aan winkeliers, open een eigen winkel (brand store) of organiseer een paar keer per jaar een Pop-up shop!

8. Hoe houd ik mijn kosten onder controle tijdens het opzetten van mijn eigen kledingmerk?
Werk met een realistisch budget en maak een begroting. Onderhandel met je leverancier voor de beste prijzen en zorg voor marges die je business levensvatbaar maken. Onderzoek de markt en zorg dat je vanaf de start zichtbaar bent. Deel je proces op social media en neem je doelgroep mee in belangrijke beslissingen. Investeer in de juiste kennis want 'your business is only as good as you are.' Ontwikkel jezelf en upgrade je skills, de meer jij weet de harder je groeit! Met ons Build & Launch Programma leer je alle tools én skills die je nodig hebt om je business te bouwen en lanceren.

9. Hoe houd ik de kwaliteit van mijn producten hoog?
Zorg voor betrouwbare kledingproducenten en leveranciers en voer regelmatig kwaliteitscontroles uit. Bewaak de kwaliteit tijdens je sampling proces, draag en was je samples om te zien hoe ze er na 20x wassen nog uitzien. Investeer in hoogwaardige (duurzame) materialen om te zorgen voor een lange levensduur. Door duurzame materialen te kiezen kun je zorgen voor een circulair systeem, wat ook weer een mooie meerwaarde kan zijn voor klanten om bij jou te willen kopen.

10. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kledingmerk groeit?
Blijf innoveren en investeren! Ontwikkel nieuwe producten en volg je eerste collectie op met een tweede drop. Blijf investeren in ontwikkelingen en tools die ervoor zorgen dat jij binnen 1 jaar return on investment hebt behaald. Automatiseer zoveel mogelijk processen zodat je AAN je bedrijf kunt werken, in plaats van IN je bedrijf. 

Vraag feedback uit van klanten en bedenk leuke incentives om ze reviews te laten schrijven. Investeer in hoogwaardige foto's en plan regelmatig nieuwe shoots om vernieuwing aan te brengen. Investeer in kennis over Instagram en TikTok groei om organisch verkeer naar je toe te trekken.

Vond je dit interessant en kun jij hulp gebruiken bij het opzetten van je eigen fashion brand? Ons Build & Launch Programma is gemaakt om startende ondernemers te helpen en ze alle kennis mee te geven die ze nodig hebben.


Source photo: @liestudio_ via Pinterest

Terug naar blog