Duurzaamheid: modetrend of kernwaarde?
Share
Is het allemaal gewoon een marketingstrategie? Wat ooit begon als missie om de aarde een stukje mooier te maken is uitgegroeid tot namedropping en trendsurfing. Hoewel duurzaamheid een positieve ontwikkeling lijkt, is er een fijne lijn tussen duurzaamheid als modetrend en als kernwaarde.
Velen omarmen duurzaamheid tegenwoordig vooral als marketingstrategie in plaats van een fundamentele norm voor hun bedrijfsvoering. 'Greenwashing' noemen we dat. Een term waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn.
En dat gebeurt om deze 3 belangrijke redenen:
1. Imago: merken zien een kans om hun merk te verbeteren en zich te onderscheiden in een competitieve markt. Dit leidt tot oppervlakkige aanpassingen zoals eco-vriendelijke capsulecollecties of het gebruik van gerecyclede materialen in een beperkt aantal producten, terwijl de rest van de productieprocessen onveranderd blijft.
2. Consumentendruk: de groeiende vraag heeft bedrijven gedwongen om duurzaamheid op te nemen in hun merkstrategie. Maar, in plaats van diepgaande veranderingen door te voeren, kiezen veel merken voor de makkelijkste en snelste manieren om aan deze vraag te voldoen.
3. Kostenefficiëntie: échte duurzaamheid vereist vaak een aanzienlijke investering in tijd, geld en middelen. Voor veel bedrijven is de kostprijs van duurzame praktijken een grote barrière, vandaar dat je veelal 'conscious' ziet staan terwijl een groot deel van het product nog steeds uit plastics bestaat.
Een interessant onderwerp binnen The Course Collective want wij hebben een intrinsieke missie om met bewuste merken een nieuwe beweging in gang te zetten. Dus waar begin je dan?
Je maakt pas écht verschil wanneer:
✅ Je transparant bent: deel je weloverwogen keuzes en waar je nog aan wilt werken, wat is het streven?
✅ Duurzaamheid verder gaat dan stofgebruik: neem je hele supply chain onder de loep, werkomstandigheden, het verminderen van afval.
✅ Lees je je inleest over certificering: waar voldoen deze dan allemaal aan? Hoe ziet dat proces eruit?
✅ Duurzame relaties: geen leverancier hoppen maar langdurig samenwerken voor betere werkomstandigheden in dat land.
✅ Lange termijn visie: geen snel uit de grond gestampt merk maar een weloverwogen brand met keuzes die vanuit de kern (jouw why) zijn gemaakt. Collecties die doordacht zijn, van mooie, hoge kwaliteit en die je jarenlang kunt dragen. Geen maandelijks nieuwe collecties maar lang-ontwikkelde stukken waar de tijd voor is genomen om pasvorm en kwaliteit te waarborgen.
We zijn benieuwd, voor alle startende en bestaande brand owners out there: hoe kijk jij tegen dit onderwerp aan? Wat zijn jouw efforts en waar zou je graag naartoe willen groeien?
Laten we er eens over kletsen! Plan hier jouw gratis adviesgesprek in of lees hier meer over het Build & Launch Programma
Velen omarmen duurzaamheid tegenwoordig vooral als marketingstrategie in plaats van een fundamentele norm voor hun bedrijfsvoering. 'Greenwashing' noemen we dat. Een term waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn.
En dat gebeurt om deze 3 belangrijke redenen:
1. Imago: merken zien een kans om hun merk te verbeteren en zich te onderscheiden in een competitieve markt. Dit leidt tot oppervlakkige aanpassingen zoals eco-vriendelijke capsulecollecties of het gebruik van gerecyclede materialen in een beperkt aantal producten, terwijl de rest van de productieprocessen onveranderd blijft.
2. Consumentendruk: de groeiende vraag heeft bedrijven gedwongen om duurzaamheid op te nemen in hun merkstrategie. Maar, in plaats van diepgaande veranderingen door te voeren, kiezen veel merken voor de makkelijkste en snelste manieren om aan deze vraag te voldoen.
3. Kostenefficiëntie: échte duurzaamheid vereist vaak een aanzienlijke investering in tijd, geld en middelen. Voor veel bedrijven is de kostprijs van duurzame praktijken een grote barrière, vandaar dat je veelal 'conscious' ziet staan terwijl een groot deel van het product nog steeds uit plastics bestaat.
Een interessant onderwerp binnen The Course Collective want wij hebben een intrinsieke missie om met bewuste merken een nieuwe beweging in gang te zetten. Dus waar begin je dan?
Je maakt pas écht verschil wanneer:
✅ Je transparant bent: deel je weloverwogen keuzes en waar je nog aan wilt werken, wat is het streven?
✅ Duurzaamheid verder gaat dan stofgebruik: neem je hele supply chain onder de loep, werkomstandigheden, het verminderen van afval.
✅ Lees je je inleest over certificering: waar voldoen deze dan allemaal aan? Hoe ziet dat proces eruit?
✅ Duurzame relaties: geen leverancier hoppen maar langdurig samenwerken voor betere werkomstandigheden in dat land.
✅ Lange termijn visie: geen snel uit de grond gestampt merk maar een weloverwogen brand met keuzes die vanuit de kern (jouw why) zijn gemaakt. Collecties die doordacht zijn, van mooie, hoge kwaliteit en die je jarenlang kunt dragen. Geen maandelijks nieuwe collecties maar lang-ontwikkelde stukken waar de tijd voor is genomen om pasvorm en kwaliteit te waarborgen.
We zijn benieuwd, voor alle startende en bestaande brand owners out there: hoe kijk jij tegen dit onderwerp aan? Wat zijn jouw efforts en waar zou je graag naartoe willen groeien?
Laten we er eens over kletsen! Plan hier jouw gratis adviesgesprek in of lees hier meer over het Build & Launch Programma