modemerk starten

Inkoop vs. eigen productie: de grote verschillen

Je wilt je eigen modemerk starten maar weet niet goed waar je moet beginnen. En dan ben je ook nog aan het overwegen om het zelf te ontwerpen of... begin je toch met inkoop?

Een lastige keuze, we get it. Want wat zijn nu eigen de verschillen tussen inkoop en je eigen collectie produceren? Behalve het extra werk natuurlijk ;)

De eerste belangrijkste overweging is: past het inkopen van kleding van andere merken bij jouw visie? De waarden van je merk? Even heel platgeslagen: is de droom om 'kleding te verkopen' of is de droom om 'je eigen ontwerpen te verkopen'?

Naast jouw initiële droom business zijn er een aantal andere zaken bepalend om hierin de juiste keuze te kunnen maken. Want elke keuze voor je business wil je eigenlijk aligned beslissen. Aligned met je missie, visie, waarden, USP's en je doelgroep. Voor wie je het allemaal doet!

Dus wat zijn dan de voor- en nadelen van kleding inkopen en hoe weeg je die af?

De voordelen van kleding inkopen zijn:

✅ Kun je een hoge omloopsnelheid garanderen
✅ Kun je (vaak) tegen een goedkopere prijs inkopen
✅ Kun je frequenter nieuwe items lanceren aan je doelgroep

Aan de andere kant zijn de nadelen van kleding inkopen dit:

Je loopt het risico dat jouw ingekochte items bij de concurrent liggen
Je moet (vaak) vaste verkoopprijzen hanteren om marktconform te blijven en niet duurder uit te vallen dan de andere webshops die hetzelfde item verkopen.
Daarmee wil je dus ook scherp zijn op de SALE periodes want dan kan het zo zijn dat anderen dit item voor de helft verkopen..

Je hebt (vaak) lagere marges, tenzij je hoog segment gaat verkopen. Denk aan een Isabel Marant.
Een gelimiteerde stof- en designkeuze, alles is al voorbedacht en gemaakt dus je hebt niks te zeggen over de uitkomst.
Geen uniek product
Moeilijker kwaliteit, pasvorm en duurzaamheid waarborgen want je bent niet betrokken bij het maakproces.

 

modemerk starten



Als we dan toch onze kijk hierop met je mogen delen: wij zijn op missie om de wereld een stukje beter te maken door bewuste merken te creëren. En bewustzijn zit ‘m in het maken van keuzes! Bewuste keuzes.

En die keuzes zijn gewoon heel gelimiteerd bij inkoop.

Ja, je kunt kiezen welke kleuren je mooi vindt.
Ja, ook welke maten goed bij jou zullen verkopen.
En ja, ook dat je maar 15 stuks per item hoeft in te kopen.

Maar, wil jij niet een modemerk starten omdat je een passie hebt voor creatie? Voor vrijheid: vrijheid van expressie, van creatie? En we snappen het, een investering in je eigen collectie voelt groots. Misschien duur of ‘lastig’. Maar, zou je niet liever iets hebben dat 100% van jou is? In onze post lees je alles over budget en hoeveel jouw eerste collectie ongeveer zal kosten.

Is de investering in een hele collectie je (nu nog) te groot? Ons advies is dan om klein te beginnen: start met 1-3 designs en ga daarmee ALL IN. Creëer de items waar je van droomt en zorg dat de wereld niet om ze heen kan. Dat kun jij, dat leren we je. Wij kijken nu al uit naar wat er in jouw koppie schuilt. Als je onze ideale klant bent is dat iets heel erg fantastisch..

Kom je het met ons delen? Dan zoeken we een weg. Boek jouw kennismaking gratis in, dan kletsen we daar verder onder het genot van een cappu ;) 

Boek jouw tijdslot hier >>

Terug naar blog