Zo zet je gemakkelijk je eigen webshop op!
Share
Check: Branding
Heb jij al een brandbook gemaakt van je huisstijl? Die is heel belangrijk wanneer je je webshop gaat bouwen. Je wilt namelijk consistent zijn in je kleur- en lettertype gebruik zodat je betrouwbaarheid en herkenbaarheid opbouwt bij je doelgroep.
Deze punten laat je sowieso in je brandbook terugkomen:
- Je waarden: welke uitstraling & sfeer past bij je missie & visie?
- Unique selling points: hoe kun je deze digitaal overbrengen?
- Visual Identity: logo, kleurgebruik en typografie
- Moodboard van de sfeer: look & feel
- Tone of voice: wat is je communicatie stijl, past dit bij je doelgroep?
Na het opstellen van je brandbook heb je helder wie je doelgroep is en wat je ze wilt vertellen.
Check: Webshop software
De volgende stap is het selecteren van je webshop software. Ons advies is WooCommerce by Wordpress of Shopify. Op YouTube kun je vergelijkingsvideo's bekijken om te zien wat je het beste past.
Maak een account aan en bekijk de tutorials die de software beschikbaar heeft om je webshop in te richten. Koop een gratis of betaald thema om de sfeer en functionaliteiten in te richten.
Check: De juiste informatie
Naast je producten zijn er nog een aantal belangrijke zaken die je op je webshop terug wilt laten komen.
Beleid: zo is je verzend- en retourbeleid belangrijk, de duidelijker dit te vinden is, de groter de kans dat je klanten je als betrouwbaar beschouwen. Maar ook een Cookie policy, algemene voorwaarden & privacy policy zijn van belang en verplicht te vermelden. Hier vind je standaard formats die je kunt gebruiken.
Service: zorg dat klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen of maak gebruik van een Chat functie. Je wilt de drempel zo laag mogelijk houden zodat de klant zich gehoord voelt.
FAQ: voorkom eindeloos veel vragen in je mailbox met een Veelgestelde Vragen of FAQ (Frequently Asked Questions) pagina. Beantwoord hier de belangrijkste topics die je zelf zou willen weten wanneer je ergens winkelt.
About: de over ons pagina is een van de meest bezochte pagina's op een webshop. Een klant is nieuwsgierig en wilt weten met wie hij/zij te maken heeft. Het is leuk om hier inzicht te geven in het gezicht achter het merk en waar/hoe het merk is ontstaan. Deel informatie die je klant leuk zou vinden om te lezen over je merk!
Betaalmethodes: wees duidelijk over welke betaalmethodes je hanteert zodat de klant weet of zijn/haar gewenste methode ertussen zit. Je kunt in Shopify aanvinken dat de icoontjes van o.a. Creditcard en iDeal onderin je webpage zichtbaar worden.
Check: Producten
De leukste stap is het aanmaken van je producten. Zorg voor heldere copy die pakkend is en goed omschrijft hoe jouw product in elkaar zit. Laat je producten fotograferen in een studio en zorg voor een lookbook/campagne shoot die de sfeer van je styling overbrengt. Met mooie foto’s verkoop je je producten sneller, dus die kosten verdien je waarschijnlijk snel terug.
Check: Copy
Een koper kijkt niet alleen naar de foto’s, maar leest ook de informatie die je over het product geeft. Duidelijke productinformatie geven is daarom heel belangrijk. Niet alleen om de klant over te overtuigen om een bestelling te plaatsen, maar ook voor de vindbaarheid in Google (SEO).
Een goede productomschrijving maak je zo:
- Vertel wat het product precies is en geef voorbeelden van waar je het voor gebruikt.
- Vermeld de productdetails zoals afmetingen, materiaal en pasvorm.
- Zet bij het product welke maat het model draagt en hoelang hij/zij is. Geef maatadvies als iets groter of kleiner valt.
- Vermeldt bij elk product de verzend- en retourinformatie en een maattabel voor referentie.
Check: Marketing
Je webshop kan nog zo mooi zijn, als je je doelgroep niet weet te bereiken zullen ze je webshop niet gaan bezoeken.
Hier zijn 4 tips om de juiste klanten aan te trekken:
- Maak een pop-up op je website om e-mailadressen te verzamelen. Bied ze een korting aan bij inschrijving ter motivatie.
- Maak accounts aan op social media. Denk hierbij aan: Instagram, TikTok en Pinterest. Bedenk je goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Link op je website naar je socials!
- Laat iedereen weten dat je live bent! Deel je brand op je persoonlijke account en vraag vrienden/familie om je bedrijf te pluggen. Voor hen een kleine moeite maar het bereikt in korte tijd veel ogen.
- Verzin een lanceer actie! Geef iedereen bijvoorbeeld een early-bird korting of beloon de eerste aankopen met een extraatje zoals een bedrukte canvas-tas of een gratis accessoire.
Maak ook meteen een marketingkalender zodat je voor de komende tijd alvast een strategie klaar hebt staan om je producten en webshop veel aandacht te geven!
Wil je meer weten over hoe je je kledinglijn online verkoopt? In ons Build & Launch Programma geven we jou de tools om binnen 12 weken jouw fashion brand te hebben gebouwd, ready to (pre)launch!
Volg ons op Instagram voor meer tips.
Source photo: unknown via Pinterest