hoe start je een eigen kledingmerk

Zo vind je een goede kledingproducent

Als je net begint, word je niet altijd serieus genomen door producenten. Online contact zoeken of bellen loopt dan op niets uit. Kirsten heeft minstens 45 aanvragen uitgestuurd naar kledingproducenten voordat ze er eentje vond die met haar wilde samenwerken voor Les Inimitables.

Gelukkig zijn er oplossingen om in contact te komen met betrouwbare leveranciers! In ons Advanced Programma raadplegen we ons grote fashion netwerk om voor jou dé perfecte match te vinden. Dit is onderdeel van het Build & Launch waarin je alle tools leert voor je eigen fashion business met eigen productie.

Serieus genomen worden
Startende ondernemers die vaak kleine aantallen bestellen zijn niet altijd interessant voor grote producenten. Ook brengen startende ondernemers veel onzekerheid met zich mee: het is maar de vraag of ze na hun eerste collectie nog meer collecties komen produceren! Hoe word je dan wél serieus genomen?
  • Zoek leveranciers die met lage aantallen willen werken, denk hierbij aan 50-75 stuks per item. Dit zijn vaak producenten die vooraf al hebben bepaald om met starters te willen werken. Zeker wanneer je weet dat een grotere productie om duizenden stuks kan gaan.
  • Stel jezelf professioneel voor: maak een goede introductiemail waarin je kort en bondig vertelt waarom je contact zoekt en wat je visie is. Voeg gedetailleerde tech packs toe in de bijlagen van je mail zodat de producent direct kan checken of hij/zij deze ontwerpen tot leven kan brengen.
  • Stel concrete vragen: weet wat je de leverancier wilt vragen zodat je contactpersoon ook concrete antwoorden kan geven. Vraag bijvoorbeeld om lead times (levertijden) en een portfolio.
  • Source bij de juiste expertise: niet elke leverancier kan alles maken. Vaak hebben producenten een area of expertise, gerichte producten waarin ze uitblinken. Denk hierbij aan knitwear, sweat, tailoring of denim.
  • Blijf herinneringen sturen: er komen vaak veel e-mails binnen bij producenten. Blijf ze herinneren aan jouw e-mail als je na een week nog geen antwoord hebt ontvangen. De aanhouder wint! Wees netjes en respectvol in je communicatie en ga er altijd vanuit dat de ander het drukker heeft dan jij.

 

hoe start je een eigen kledingmerk



Productieland
Heb jij al nagedacht waar je wilt produceren? Dat is belangrijk voor je prijzen, processen én type producten. Elk land heeft z'n eigen expertise en producten waar ze om bekend staan. Zo zijn Turkije en Portugal vooruitstrevend in innovatieve materialen en technieken en is Spanje uitblinker op het gebied van lederen producten zoals schoenen en tassen. Doe goed onderzoek voordat je een producent in een bepaald productieland aanschrijft om te weten of je in het juiste poeltje aan het vissen bent.

Events
Bezoek evenementen om contacten te leggen en je netwerk uit te breiden. Netwerken is key als ondernemer en kan later goed van pas komen! Een groot netwerk is daarom goud waard. Een bekende quote is niet voor niets: "Always remember that you are just six relationships away from anything you desire in life: “your network determines your net worth”. 

Events die je kunt bezoeken zijn:

 

hoe start je een eigen kledingmerk


The Course Collective bij Prèmiere Vision in Parijs in 2023


Weet waar je over praat
Het vinden van een producent of leverancier vereist een strategie! Ga niet zomaar met een mailtje aan de haal maar lees je goed in in de informatie die je wilt uitvragen. Zo kom je professioneel over en is de kans groter dat de leverancier met je wilt werken.

Topics die je kunt uitvragen zijn:

  • Hoeveelheid: kun je een kleine order plaatsen? Vraag naar de MOQ's (Minimum Order Quantity).
  • Prijs: wat zijn de kosten van producten? Bij kleine aantallen ben je vaak duurder uit bij de leverancier en betaal je een zogenaamde surcharge: een extra marge op de productprijs bij lage afname. Vraag naar aanleiding van je bijgevoegde tech packs of ze een inschatting van inkoopkosten voor je kunnen maken.
  • Levertijden: kan de producent op tijd leveren volgens jouw tijdlijn? Werk met een productieplanning om erachter te komen hoeveel tijd voor sampling je hebt en waar je mee werkt.
  • Transport: wat zijn de verzendkosten voor samples en voor een gemiddelde zending met jouw aantallen? Houd ook rekening met eventuele douanekosten wanneer je buiten Europa produceert.
  • Betalingsvoorwaarden: wat zijn de betalingscondities? Moet je (een deel) vooruitbetalen?
  • Certificering: is jouw producent bezig met duurzame ontwikkelingen? Vraag uit of ze werken met duurzame stoffen of gerespecteerde certificaten bezitten zoals o.a. GOTS, BCI of OEKO-TEX.
  • De juiste checklist: in onze Shop vind je dé checklist met alle punten die je uit zou moeten vragen voordat je een samenwerking aan gaat. 


Vond je dit interessant en wil je meer weten over het opzetten van een succesvolle productie? In ons Build & Launch Programma geven we je alle tools én begeleiden we je 1:1 (afhankelijk van welk pakket je kiest) met concrete hulpvragen en heb je een kort lijntje met ons. In het Advanced programma matchen we je zelfs aan een betrouwbare leverancier uit ons netwerk.

hoe start je een eigen kledingmerk



Source photo: @djerfavenue via Pinterest, unknown via Pinterest, @thecoursecollective.nl

Terug naar blog